Ο παγωμένος Δούναβης

16η Φεβρουαρίου 2012 |


Ανάλυση
Οι χαμηλές θερμοκρασίες έως τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο στην Ευρώπη έχουν προκαλέσει αρκετές από τις εσωτερικές πλωτές οδούς της ηπείρου να παγώσει, ιδιαίτερα στον ποταμό Δούναβη. Πριν από το πάγωμα, η περιοχή μέσω της οποίας ο Δούναβης τρέχει αντιμετώπισε σοβαρή ξηρασία, μειώνοντας δραματικά τη ροή του ποταμού και αυξάνοντας την πιθανότητα ότι θα παγώσει πάνω στο κρύο. Πλωτούς ποταμούς είναι γεωπολιτικά σημαντικό χαρακτηριστικό μιας δεδομένης περιοχής. Η μεταφορά εμπορευμάτων από το νερό είναι πολύ λιγότερο δαπανηρή από ό, τι στην ξηρά, ιστορικά στους κατοίκους να δαπανήσει κεφάλαια που διαφορετικά θα χρειαστεί για την κατασκευή των δικτύων μεταφορών σε άλλες επενδύσεις που θα μπορούσαν να αυξήσουν το οικονομικό δυναμικό της, όπως η εκπαίδευση, η ενέργεια ή η τεχνολογία. Οδών επιτρέψουν στη βιομηχανία να αποκτήσει τα ενδιάμεσα προϊόντα, την τεχνογνωσία, τις πρώτες ύλες και τις αγορές από πιο μακριά, ο αυξανόμενος ανταγωνισμός μεταξύ των τοπικών προμηθευτών. Η Ευρώπη διαθέτει περίπου 50.000 χιλιόμετρα (31.000 μίλια) από πλωτά κανάλια, ποτάμια και λίμνες που χρησιμοποιούνται τακτικά για τη μεταφορά των αγαθών. Το δίκτυο αυτό συγκεντρώνεται κυρίως στο βορειοδυτικό τμήμα της ηπείρου, με μια σημαντική εξαίρεση: ο Δούναβης. Ο Δούναβης ρέει για 2.872 χιλιόμετρα μέσω της Γερμανίας, Αυστρία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Κροατία, Σερβία, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία στη Μαύρη Θάλασσα. Στο δρόμο του, περνά μέσα από τέσσερις πρωτεύουσες: Βιέννη, Μπρατισλάβα, Βουδαπέστη και το Βελιγράδι. Η ολοκλήρωση του 171-χιλιομέτρων Ρήνου-Μάιν-Δούναβη το 1992 επιτρέπεται για ταξίδια στο Δούναβη από τη Βόρεια Θάλασσα λιμάνι του Ρότερνταμ μέσω του Ρήνου.Ενώ οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν μετατοπιστεί από τις εσωτερικές πλωτές μεταφορές ως κύρια οδός μεταφοράς τους, πολλές χώρες εξακολουθούν να εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό στις όχθες του Δούναβη για το εμπόριο - ιδίως στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία - μεγεθυντικό δυσκολίες μεταφοράς τους που προκαλείται από το πάγωμα.Ωστόσο, αυτό είναι προσωρινό πάγωμα? Σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, το πιο κακό για το εμπόριο κατά μήκος του Δούναβη θα προέλθει από συνεχιζόμενη πολιτική αστάθεια στην Ανατολική Ευρώπη